sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Luettu: Taivas + helvetti

Sain juuri luettua Taivas + helvetti -kirjan ja ajattelin kirjoittaa siitä muutamia ajatuksia. En kuitenkaan ihan kirja-arvosteluksi uskalla tätä väittää. Kirjan ostin ihan omilla rahoillani, eikä minulla ole mitään kontaktia kirjan tekijöihin, joten kyseessä ei ole mikään maksettu mainos.

Kirjassahan on kyse useiden eri yrittäjien tarinoista, jotka kukin ovat noin 10-20 sivun pituisia. Muodoltaan kirjaa voi siis melkein kuvata blogityyliseksi, mikä sopii minulle enemmän kuin hyvin. Kirjaa tilatessani odotin saavani kirjan täynnä isoa harvaa tekstiä, mutta onneksi sain yllättyä positiivisesti ja kirjasta löytyikin reippaasti luettavaa.

Minulle kirjan parasta antia olivat ne kohdat, joissa yrittäjillä oli samoja henkilökohtaisia heikkouksia kuin itselläni on, mutta joista huolimatta he ovat onnistuneet yrittäjinä. Pidän esimerkiksi myyntitaitoa yhtenä yrittäjän tärkeimmistä ominaisuuksista, mutten pidä itseäni mitenkään erityisen myyntihenkisenä. Ehkäpä kyseessä on vain itselleni asettama henkinen blokki, jonka saisin voitettua kokemuksen kautta.

Useinhan ihminen toistaa itselleen "Olen X"/"En ole Y"/"En osaa Z" jne jne ja tuo asian toistelu itselle tekee siitä asiasta totta. Jos pysyisi luopumaan ennakkoon asetetuista rajoitteista ja lähtisi vain rohkeasti kokeilemaan, niin voisi yllättyä lopputuloksesta. Omalla kohdallani olen aika hyvin päässyt eroon esiintymisjännityksestäni lakkaamalla toistamasta "Minua jännittää esiintyä" ja alkamalla toistamaan "Esiinnyn harrastukseni takia useita kertoja viikossa ja osaan tämän asian paremmin kuin useimmat", jolloin tajuan, ettei minulla ole syytä jännittää muiden edessä puhumista. Jännitän toki edelleen, mutta se jännitys ei enää hallitse minua, vaan minä hallitsen sitä.

Mutta takaisin kirjaan... Se, mitä jäin ehkä kaipaamaan kirjassa, olivat ne varsinaiset "helvetti"-osuudet. Yrittäjien vastoinkäymiset jäivät hieman sivuseikoiksi ja ne voitettiin nopeasti. Mielestäni kirjaan olisi voinut laittaa ainakin yhden tarinan, jossa homma olisi mennyt täysin metsään ja lopputuloksena olisi ollut esimerkiksi loputtomalta tuntuva velkakierre. Toki kirjan tarkoituksena on innostaa ihmisiä yrittämisestä ja sen takia vastoinkäymisiä saatetaan haluta vähätellä tai ainakin ne voitetaan lopulta, mutta silti lukuelämyksen kannalta (ja kirjan otsikon takia) olisin kaivannut myös täydellisen epäonnistumisen kuvausta.

Joka tapauksessa kirja oli oikein positiivinen kokemus ja suosittelen sitä, jos vähääkään yrittäminen kiinnostaa (ja varsinkin jos epäilyttää, onko juuri sinusta yrittäjäksi). Ja vaikka yrittäminen ei kiinnostaisikaan, niin onhan tuossa ihan mielenkiintoisia tarinoita ihmisistä. Mikä tärkeintä, ne tarinat ja ihmiset ovat kaikki erilaisia. Yrittäjät eivät ole yhdestä muotista tehtyjä, vaan monista eri lähtökohdista voi päätyä sille polulle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti