lauantai 14. helmikuuta 2015

Olen valmis yrittäjäksi!

Olen viime aikoina enemmän ja enemmän herännyt siihen, että minun pitäisi olla yrittäjä. Suoraan sanoen käskytettävänä oleminen ei sovi minulle. Se ei toki tarkoita, etten voisi olla työsuhteessa. Ylimmän johdon parissa tehtävä tiimityö, jossa on avointa vuorovaikutusta sopii minulle varsin hyvin. Tällöinhän en ole käskytettävänä, vaan minua kuunnellaan ja voin vaikuttaa päätöksiin. Vaikka lopputulos menisikin ylemmän tahon eriävän näkemyksen takia vastoin mielipidettäni, niin silloin se on ok, koska olen saanut vaikuttaa asiaan, eikä liike-elämässä useinkaan absoluuttisen oikeita ratkaisuja ole.

Jos kuitenkin minulle vaan sanellaan, miten pitää tehdä, eikä mielipiteitäni kuunnella, niin se ei sovi minulle. Olen käyttänyt liikaa aikaa ja vaivaa ammattitaitoni ja osaamiseni kehittämiseen, että sietäisin tuollaista. Käskytettäviä ja jees-miehiä saisi palkattua paljon halvemmallakin - näkemystä ei.

Nyt työpaikalla asiat ovat tosiaan tältä osin menneet tuonne huonompaan suuntaan eikä parannusta ole näköpiirissä, joten olen tosissani alkanut miettiä, mitä seuraavaksi. Yrittäjäpolku mielestäni sopisi minulle, mutta ongelmana on, että olen vahvasti suuntautunut asiantuntijatehtäviin eikä minulla mielestäni ole riittävää kokemusta koulutukseni mukaisen asiantuntijapalveluita tarjoavan yrityksen perustamiseen.

Olen myös katsellut myytäviä yrityksiä, mutta ei niistä oikein löydy sopivaa. En tosin täysin tiedä, mitä edes etsin. Yhtä ideaa kartoitamme yhden kaverini kanssa, mutta sekään todennäköisesti ei elättäisi pitkään aikaan, vaikka kaikki sujuisikin hyvin. Toisaalta sijoituspuskurini hyvin auttaisi elämään tuon ramp up -vaiheen yli.

Kaipaisin myös jonkinlaista kohtaamispaikkaa, jossa kaltaiseni asiantuntijatyypit voisivat yhdistää osaamisensa esimerkiksi tekniikan alan ihmisten kanssa, jotta voidaan yhdessä luoda hyvä tuote. Esimerkiksi joku, jonka idea ei ole tarpeeksi pitkällä enkelisijoittajalle, voisi hyötyä tällaisista yhteistyömahdollisuuksista, vaikka pariksi tulisikin joku, jolle sitä kokemusta ei ole vielä kertynyt kymmeniä vuosia. Tämä kokemuksen puute kuitenkin voitaisiin ottaa huomioon siinä omistusosuudessa, jonka työpanosta vastaan annettaisiin. Palkkaahan en tarvitsisi - vain mahdollisuuden päästä osaksi tuotteen menestystä.

Jos joku tällainen paikka on jo olemassa, niin otan mielellään vinkkejä vastaan. Tai jos jollakin olisi jo yhteistyöehdotuksia tarjolla, niin kuulisin mielellään niistäkin. Olen siis laskentatoimeen ja rahoitukseen erikoistunut, mutta laaja-alaisen kiinnostukseni kautta hallitsen kyllä todella laajasti monia muitakin yritystoiminnan osa-alueita. Osoitehan on rahallavapaaksi (at) gmail.com

En tosiaan välittömästi ole lähdössä töistä, koska ihan niin huonosti asiat eivät ole. Työyhteisömme on pääasiassa erinomainen ja muutenkin työni on mukavan vapaata ja kehittävää. Kaipaisin kuitenkin jo jotain "omaa" ja aloittaisin mielellään jollain pienellä sivutoimisella projektilla, jota voisin tehdä oman toimen ohessa. Tarpeeksi hyvän idean takia voisin kyllä hypätä jo täysilläkin mukaan, koska puskurini ansiosta pärjäilen jo ihan hyvin, vaikka yritys ei ihan heti tuottaisikaan. Säästöprojektit tosin pitäisi tuolloin miettiä uusiksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti